"Ojda"

Jag skulle inte precis kalla mig sjalv for en bokslukare men faktum aterstar, jag har kampat mig igenom en hel del bocker av olika karaktar. Det jag alskar med en bok ar nar man sugs in i den. Vissa bocker "fortrollar" en helt enkelt, man kan bara inte slappa den. Man maste bara lasa vidare!

Mandag morgon, klockan ringer kvart over fem. Allting ar redan packat och klart, bara lite smafix som aterstar. Kakar en stabil frukost och checkar ut - forflyttningsdags. Kommer ner till stationen efter 30 minuters gang, ar dar nastan forst, skont. On the buss och off we go - Port Maquaire, here I come!

Allting flyter pa. Har under natten lyckats lista ut hur jag ska losa mitt pokemon problem sa humoret ar pa topp, if you know what I mean. For att inte tala om naturen och pa vissa stallen bjods det aven pa underbar utsikt. Klockan halv tolv var det dags for lunchstopp pa 35 minuter, om resan hitills hade gatt precis enligt planerna skulle detta stoppen andra pa det...

Jag var egentligen inte hungrig, bara sugen att tugga pa nagot. Dessutom behovde jag stracka pa benen och fa lite frisk luft. Sprang in till supermarketen och kopte en cola, ett mars och en smarrig glass. Satte mig pa en bank i solen, bara 5 meter fran bussen. Vet inte varfor jag gjort det, men tydligen hade jag tagit med mig vaskan ut fran bussen. I vaskan lag den, boken... Pluggade in musiken och borjade lasningen. Anda som forstorde detta perfekt lasogonblick var busschaufforens pipiga javla rost. Skar igenom musiken aven pa hogsta volym...

Hmmm, ett fangslange kapitel. Plotsligt var jag dar, inne i bokens fortrollning. Hade aven lyckats trolla bort chaufforens genomtrangande rost, skont. Efter ett kapitels lasning packade jag ner boken och I-poden i vaskan och vander mig om;

Ojda, var fan ar bussen?

Sakta gar det upp for mig varfor busschaufforens rost plotsligt varit borta: VAR FAN AR BUSSEN??
Snabb titt pa klockan, helvetesjavlaskit, den gick for 10 minuter sedan - (PANIK, vafan gor jag nu?)

Tar mig samman och borjar aterigen tanka resoneligt. Hur loser jag problemet?

Lyckas hitta ett telefonnummer till greyhound, bussbolaget, som jag ringer. Det tar tid innan de svar, tid jag inte har. Efter 10 minuter far jag kontakt med en tjej som var javligt hjalpsam. Tyvarr kunde bussen inte langre vanda utan jag skulle behova vanta tills nasta anlande, mer detaljer skulle komma inom ett par minuter.

Dar star jag pa ett litet javla hak, lamnad, ensam. Vaskfanet ar pa vag till Brisbane, flera timmar fran Port Maquaire, dit jag ska. Optimiskarna tankarna borjar ta vid; nasta buss ar val bara tva kanske tre timmar bort, & de lamnar sakert vaskan i Port Maquaire sa jag bara kan hamta upp den nar jag anlander. 

Samtal fran Grehound, besked - Antligen. Dock ar beskedet inte precis vad jag hoppats pa/ tankt mig. Nasta buss anlander inte forrens om 11 timmar, Fawk! Bara att kopa laget, de ska iaf lamna min vaska i Port Maquaire sa jag ska bara ringa ett telefonnummer och sedan kan jag hamta upp den nar jag anlander.

Jag tittar mig omkring, en supermarket och ett javla lunchhak, 11 timmar - fan! Sedan fran ingenstans kommer nasta bedrovelse, regn! Jag smiter in pa lunchhaket och bestaller in en fet macka. Hungerproblemet avklarat.

Drar fram gameboyet, men det drojjer inte alltfor lange innan jag varvar skiten, fan. Boken, raddaren i noden! Laser lite, nar regnet upphort spanar jag in omradet, inte mycket att se, tillbaka till lasandet. Personalen pa stallet var iaf sjukt hyggliga och bjod pa kaffe och muffins :) Kakade aven en god kycklingmaltid dar.

Efter en evighets langtan kommer jag antligen pa bussen och nu aterstar det bara tva och en halv timmes bussresa. Jag ar sa javla trott att jag haller pa att do nar jag stiger pa bussen. Jag forsoker smavila men ar radd att oturen skall halla i sig och att jag somnar och missar hallplatsen. Dessutom ar vagen dit sjukt dalig och flera ganger trodde jag att detta skulle bli min sista bussresa nagonsin sa som busschaffisen korde. Dessutom blev jag aksjuk och trodde jag skulle spy under hela farden.

Jag lyckas overleva resan och val framme i Port Maquaire kanns allt plotsligt mycket battre. Men gud tycks inte var fardig med min bestraffning... Forsoker under 30 minuter far tag pa nagon i greyhounds personal som skall ge mig vaskan. Inget svar. Jag borjar bli atalig men bestammer mig for att vanta en kvar till innan jag fixar mig ett javla hostel for att sova. Inget svar under dem 15 minuterna heller, FAN I HELVETES JAVLAR SKIT!

Trott, hungrig, forbannad. "Aja, skitsamma, loser vaskproblemet imorgon, dags att hitta ett sovstalle." I TVA JAVLA TIMMAR forsoker jag hitta ett hostel att sova pa. Antingen ar det fullt, inget svar eller ingen att kontakta. Tills slut hittar jag ett motel, 660 kronor natten, hmm, no thanks, aye? Letar vidare, men hittar inget, ar precis pa vag att ge upp och ta in pa motelet for 660 kronor nar jag hittar ett telefonnummer till Ozzie Pozzie Packpackers, ringer, de svarar! Tar lite tid innan han lyckas vaska fram ett rum till mig och plotsligt ar allting ordnat, allt utom vaskan forstas.

Dagen darpa vaknar jag inte forrens vid ett tiden, utvilad iaf. Ringer till bussbolaget for att checka vartfan min vaska ar, det visar sig att den har akt med hela vagen till Brisbane och inte kan vara i Port Maquaire tidigast nasta morgon, klockan halv fem.

Vaskan hamtades iaf upp igar natt och nu leker livet igen. Stannar i Port Maquaire i ungefar en vecka innan jag drar vidare. Uppdaterar lite senare i veckan om min vistelese har!

Kan man sammanfatta detta lilla extra aventyr med fyra ord, hmm, jo, jag tror man kan det.

"OJDA"


Kommentarer
Postat av: Ihatehp

Verkar som du kommmit in i backpacker livet ;)

Vilken bok förtrollade dig så? Kanske något för mig.

Ha en bra tid i Port Macquarie.

2009-09-23 @ 07:23:53
Postat av: Macky boy

Fyfasen, inte dåligt att missa bussen så ;D

Men låter som du lärt dig en läxa haha :P

Hade Gottans!

2009-09-23 @ 15:35:12
Postat av: Linda

Hallå din lilla myra! Hur går det för dig? Allt verkar lösa sig i allafall. Har du sett någon känguru eller? Wilma undrar om du kan ta med en hem? Kramar från oss

2009-09-23 @ 18:47:05
Postat av: Susanne

Hej

Man lär sig av sina misstag heter det ju. Vi fick ju en kul story iallafall.

Håll dig kloss till busdrivern i fortsättningen,

Ha det så gott.

Kramar

2009-09-24 @ 19:18:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0