Fallskärmshoppning

Been there, done that ;)

Allting va javligt oplanerat, vaknade ratt sent, hade bestamt mig for att ta sovmorgon. Lag och laste min bok, kakade frukost och softade. Skulle egentligen bara ner till receptionen for att kolla vad det fanns for aktiviteter att gora i Coffs nar jag fastnade for en bild pa vaggen: skydive!

Det kandes bara sa javla ratt nar jag sag bilden, DET DAR VILL JAG OCKSA GORA!

Sa jag gick till receptionen for att checka hur mycket det skulle kosta samt hur lang ko det var. 2000:- skulle kalaset landa pa. Det fanns billigare alternativ men vafan, ska man hoppa, da ska man javla gora det ordentligt. Jag bokade varstinghoppet, 14 000 feat upp - 2 timmar senare :P Hann knappt fixa i ordning allting innan de kom och hamtade mig och korde mig till flygplatsen.

Val dar skrev jag pa lite papper och gick igenom lite sakerhetsrutiner. Snackade lite med piloten och med min instruktor. Allting kandes valdigt hastigt, sorry mum. Visades in i hangaren dar planet var parkerat. Hmm, forsta intrycket var; far vi ens plats i det lilla javla planet?

Pa med utrustning och sedan klamde vi oss in, ingen atervando...

Jag tror att de tog 30 minuter innan vi var uppe en bit over 14 000 feat. Under nagon minut undrade jag ens om det gick att komma sa hogt med detta planet, det svajjade hit och dit.

Nervositeten hade hallits i bra schak fram tills nu, men nar allting borjade torna upp sig under planet borjade jag bli nervos, riktigt nervos. Jag forsokte se ratt cool ut men det anda jag funderade over var varfor i helvete jag gjort detta, samt jag angrade skarpt att jag inte pissat en sista gang, hehe.

 

Plotsligt borjar piloten skrika ut en javla massa siffror och under en brakdels sekund har dorren hunnit flyga upp. Allting har hitills gatt bra, men, benen. Dem ska ju ut genom dorren, vilket inte ar det lattaste. Dorren ar helt enkelt for liten :P Efter ett par sekunders kranglande sitter jag dock i ratt position. Ser ut - "Fyfan i helvetes javlar fan, aldrig att jag hoppar harifran..."

 

Men sa plotsligt ar jag dar, ute i luften. Utan knuffen fran min instruktor vet jag inte om jag hade gjort det tbh. Men hoppat har jag och faller gor vi. Det ar over 1 minuts fritt fall innan fallskarmen vacklas ut. Under tiden hinner flertalet kanslor passera: nervositet, en smula radsla, panik och sen bara den mest underbara kansla vilket jag inte kan satta namn pa. Vi snurrar runt som bara den, instruktoren har bestamt sig for att ge mig ett helvete:P - Men vilket helvete, fyfan va underbart. Efter att alla kanslor lagt sig borjar man njuta, suga in utsikten, kanslan i magen, allting ar rena paradiset.

 

Jag tror att fallskarmen vacklades ut pa ungefar 7000 feat (osaker). Da tror man kanske att det hela ar over, det ar det inte. Allting ar sa fruktansvar vackert, solnedgang och pa vag mot en "beach-landing". Men sa plotsligt borjar fallskarmsfanet svajja nagot utav bara fan och aterigen ar dett fritt fall ett par meter. Mr.Instructor har namligen ingen storre lust att kika pa utsikten ;)

 

Efter ett par minuter i fallskarmen (ibland fritt fall) sa narmar vi oss stranden. Inte nog med att det ar solnedgang utan dessutom far  man landa pa beachen, cleant ;) Det ar en hel del folk som star och tittar pa solnedgangen, som aven far se Mr.V goes pro skydiving - agda.

 

Kanslan efterat. Adrenalinet som pumpar, sma skakiga kycklingben, "jaggjordedet"-kanslan, UNDERBART! Dags att ladda infor bungee-jump hoppet nu, we'll see how that goes ;)

 

Feeling far bli ett avslutandets ord,

Feeling!


Kommentarer
Postat av: Susanne

Hej

Jag känner det i magen, bara av att läsa om hoppet. Du är en modig gosse. Undra vem du fått det efter???

Ha det så gott. Det är kul atta läsa om dina äventyr.

2009-10-03 @ 08:45:56
Postat av: Lovisa

Låter skitcoolt, hörödu! Nästan så jag också vill göra det ^^ jag instämmer med din mor: du är en modig gosse!

2009-10-05 @ 23:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0