Airlie Beach & Whit Sundays segling

Long time, no update. Men nu kor vi, enjoy!

Just nu ar klockan 11.07 och jag sitter pa ett internet cafe mitt i stan. Stallet har air-kondition - skont. Har borjat narma mig min slutdestination, Carins. De sager att Carins har stor luftfuktighet och att varmen skall vara extrem. Har redan har i Airlie beach, 12 timmar fran Carins med buss, borjat kanna pa savall fuktigheten som varmen. Svetten rinner for ingenting, 5 minuters gang och man ser ut som att man har kort ett helt traningspass.

Men vi ska inte springa historien i forvag. Forst och framst har vi en 14 timmarsbussresa for att ens komma hit - Airlie Beach. Allting gick bra, inga bussmissar. Lamnade Hervey Bay klockan 17.15 och anlande klockan 07.00 i Airlie. Hungrig, nacksparr och en smula irriterad over 2 stockholmsbrudar som satt bakom mig. Blonda - check. De trodde tillexempel att sockerrorsplantagen va majsplantor, cleaver girls. Fick aven en rejal dos av 'tjej-snack' och ja, finner inte ens de ratta orden for att forkla samtalet...

Overlevde dock och val framm i Airlie mots jag upp av en pick-up buss. Hade vantat mig att behova vanta ett par timmar pa stationen da timman fortfarande var tidig. 25 dollar/natt med gratis frukost - awesome! Stallet ligger en bit utanfor stan, cirka 30 minuters gang men det gar en buss varje timma.

Hostelet i sig ar ett utav de trevligaste jag bott pa. Underbart folk som jobbar dar, underbara roomies. Bra stalle helt enkelt. Dessutom har de vilda pappegojor overallt som under frukosttid attackerar bade ens rostade mackor samt ens flingor - full aktion vid frukostbordet. De har aven walabies (stavning) i trakterna och harmodagen smog han runt bland husen - coolt.

Hmm, vad kan man mer saga om Airlie. Det ar lite utav ett party place. Folk kommer hit en dag, aker till Whit sundays, kommer tillbaka efter 2 dagar och festar hart med baten. Det ar bra os hela veckan runt aven fast det bara bor drygt 6 000 har i stan.

Jag hade 6 dagar innan min segling skulle aga rum. Kan verka mycket i en liten stad som denna men kort efter ankomst fann jag en skatebordpark dar jag under ett par timmar gjort bort mig totalt. Jag och min brada har inte riktigt blivit basta vanner, annu...

Har aven kopt mig ett hopfallbart fiskespo. Forsoker att fiska atminstonde 2 timmar varje dag. An sa lange har jag inte haft nagon vidare tur med fisket. Hela hostelets ledning alskar dock nar jag kommer tillbaka efter tidigt morgon fiske eller kvallsfiske, tomhant. Lovar varje dag innan jag drar ut att komma hem med fisk nog for 'free barbie' for hela hostelet, far se hur det blir med det. Ratt kul att bara vara ute och fiske dock, man ser massvis med prylar. Hamordagen sag jag min forsta haj samt jag har sett massvis av skoldpaddor.

Annars flyter allting pa har i Busch Village. Matlagningen borjar ta rejal fart, under den senaste veckan har de varit bade hamburgare, kycklingkurry, thaimat och sjalvklart spaghetti. Tips pa billiga ratter ar valkomna! Nagot vidare tun tror jag inte jag har blivit, ligger nog pa samma antal pannor. Gor rejala portioner, annu en sak jag gjort mig kand for runtomkring pa mina resor.

Sen har vi ju min segling. 2 dagar och 2 natter ombord pa ett riktigt tavlingsskepp. Totalt antal passagerar 24 + crew. En liten vaska med det viktigaste samt en dunk vin - redo for att aventyra. Va inte jatte entusiastisk timmarna fore resan men val dar vande allting och humoret va genast pa topp. Kanske av skadegladje att en av mina reskamrater hade hort fel pa 35 dolalr per natt istalllet for 135. Blev 3 dyra dagar for den grabben xD

Val ombord, kort genomgang hur allting fungerar pa ett segelfartyg osv osv. Det va en storbord och det fanns faktiskt gott om utrymme for alla ombord. Sangvalet ar en ratt rolig historia. Det fanns 3 sovplatser. Framme i foren, i koket och bak i akterutrymmet. Sjalv hade jag spanat in en kanonsang i aktern. Hade dock raknat fel och nar jag kom in var alla sangar redan tagna, crap. Checkar koket, taget. Gar fram i foren och alla sangar ar tagna, tranger mig langre in och allra langst in finns ett litet sovutrymme. En dubbelsang. Jag sneglar lite och hoger och killen brevid gor detsamma at mitt hall. ' Go ahead, and pick you favorite side ' Haha, den absolut samsta sovplatsen man kan hitta. Trangt som fan att komma dit, man fick klattra over alla andras sangar xD samt att det ar en liten javla dubbelsang att dela med en kille, woho. Det visade sig att denna killen aven slar alla rekord i snarkning och holl hela baten vaken. Sjalv lyckades jag somna trots snarkningen men vaknar av att killen ligger 2 centimeter ifran mig. Mysigt?  ...not! Fick aven kanna pa ett antal knan ratt i magen samt ett par tacklingar, killen verkade spela rugby i somnen. Forsta natten vlev inte alltfor mycket somn om vi sager som sa xD Men, inte ska vi ga historien i forvag igen...

Forsta dagen seglar vi ut till oarna samt snorklar i nagon timma innan de servers mat pa baten. Far for forsta gangen kika in stora barriarrevet; dess koraller, fiskar osv. Sjukt vacker, som att man ar i en helt annan varld.  Sag aven en 'jatte' fisk vilken jag tyvarr inte kan minnas namnet pa, som gick att klappa. Efter snorklingen och maten plockas vinet fram och baten forvandlas fran segelbat till partybat. Drack dock inte sarskillt mycket, va radd att vara bakfull dagen efter och ville inte garna riskera det da jag redan under dagen varit orolig over att vli sjosjuk.

Dag tva, uppstigning vid 7. Frukost och sedan vidare till Whiteheaven Beach  (google) och vilken syn, vilken syn! Sag aven massvis av rockor & skoldpaddor. Det skall finnas gott om smahajar i trakterna men sag tyvarr inga. Whitheaven beach va underbart men allting gick val inte precis kalasbra... Jag och Steve, en kille fran baten va forst in i vattnet, pa med vara manetdrakter och in vadar vi, fullt ivriga att fa se stingrockorna. Vi vandrar langt ut och ser flertalet, nar tidvattnet borjar stiga. Vagen tillbaka va inte lika latt som vagen dit xD Val tillbaka pa stranden ser vi tva vaskor halv i vattnet och halvt pa land, vara vaskor. Tidvattnet tycks ha attackerat dem as well. Som tur va klarade sig all elektronik, lucky me.

Nojd over att allting overlevde, kamera, ipod och telefon borjar jag min vandring tillbaka. Jag halkar efter gruppen en aning da jag stannar och ska fixa ett par prylar. Ingen vidare tanke, jag fortsatte lungt i min egen takt. Efter ett 15 minuters gang borjar jag dock fundera om det verkligen va sahar langt till baten. Val framme vid vagens slut kan jag konstatera att sa va inte fallet, sjalvklart har jag tagit fel vag tillbaka. Det later kanske inte som nagon storre fara men att ta notis om ar att baten aker om 10 minuter, panik. Av med skorna, packa ner allt i vaskan och kuta, KUTA ner till stranden. Lucky again, baten ar fortfarande dar.

Tillbaka pa baten och vidare till ett stalle dar vi skulle spana in solnedgangen pa stranden. Efter att kommit en bit pa vagen fragade kaptenen om nagon va intresserad av att skota rodret, snabb som man ar anmalde man sig. Skitcoolt . Baten lutar, det yr vatten, det gar snabbt. Vilken feeling. Tror alla andra va ratt grona av att se mig kora over en timma, agda. 

Val framma pa stranden fanns det aven mojlighet att snorkla och ivrig att fa utforska havet fixar jag mig i ordning och hoppar i baten. Tydligen ar jag den enda som ska snorkla xD  - alla andra spanar in stranden i vantan pa solnedgangen.

Nu i efterhand tror jag att vartenda en av dem angrar att de inte snorklade. Jag scoutade namligen bade en skoldpadda, som jag simmade tillsammans med. Samt ett par riktigt frana maskliknande saker. Alla va grona av avund nar jag kom simmade in till stranden och berattade om vad jag sett. Efter snorklingen va det nachos pa stranden samt fotografering av solnedgangen - underbart!

Tillbaka till baten, grillkvall och sjalvklart lite alkohol. Va en aning orolig over att ga till sangs, ville inte garna raka ut for annu fler attacker. Denna natten var det dock inte han som inte kunde sova. Morgonen efter fick jag veta att jag under flera tillfallen pratat i somnen, latit som en polis syren mm xD

Sista dagen bestod av en sista snorkeltur pa ett stalle dar man matar fiskarna vilket leder till att de ar bade stora och i mangder. Man hade fiskar runt sig hela tiden, vart man an kolla var det fullt av dem. Klappade aterigen en av de stora fiskarna :)

Baten lagger till runt 11-12 tiden vid Arilie Beach och alla beger sig hemat for att vila for att sedan motas upp pa kvallen igen och kaka lite samt dricka ett par kalla. Sjalv lyckas jag somna i hammocken, vilket ar ratt komiskt. Har under hela batresan varit sjukt forsiktig med solningen samt anvandt massa solkram men val i hammocken har jag ingen kram alls och efter 3 timmars stekande i solen ar man ratt rod i fejjan xD

Pue, blev en lang uppdatering. Hade tankt slanga in lite foton men internetcafet jag sitter pa har tydligen virus sa om man kopplar in kameran raderas alla bilderna. Far bli en annan gang.

Som jag tidigare namnde borjar jag narma mig Carins, vilket ar mitt nasta stopp. Dar vantar varmt vader, festande, dykning, fiskning samt chillning. Looking forward to it.

Allt for denna gangen,

Peace!


Kommentarer
Postat av: Susanne

Hej. Gott att äntligen höra av dig.Vilken underbar resa! Näe du tycker det är för varmt- här är 5-8 grader + och regn.Kul. Njut

2009-10-24 @ 08:44:27
Postat av: Linda, Wilma, Niklas & Mormor

Hej Nicke!

Vilken tråkig resa du gör....... Här hemma är underbart fuktig men lite kall luft ca 11 grader. Ganska grå himmel. Mormor tackar för SMS:en och tycker att det är trevligt när hon hör av dig.



Wilma undrar om det gick bra när du simmade? Hade du simpuffar? Gick det bra med båtturen, såg du några pirater?



Vi hörs!

Kramar från oss

2009-10-24 @ 18:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0