Cairns

Hola!

Mycket att sta i pa sistonde, dags att sammanfatta.

Cairns, sista stoppet. Iallafall sista stoppet som bussbiljetten racker. Har mina funderingar pa att aka annu en bit norrut till Port Douglas och spendera cirka tva veckor dar innan jag pyser tillbaka ner till Cairns for att sedan flyga ner till Melbourne.

Akte direkt fran Airlie Beach till Cairns. Skulle egentligen gjort tva stopp darimellan men ville helt enkelt inte lamna mitt hostel i Airlie, "Bush Village". Alskade helt enkelt stallet! Tog nattbussen for att spara en natts boende, hehe. Bussresan darimellan tog 14 timmar och jag anlande tidigt, 6 pa morgonen. Hade inte kunnat sova nagot pa bussen och va rejalt trott. Ni kan forsta att lyckan va stor nar jag sag en pick-up buss. Slangde snabbt in mina prylar i bussen och fick en plats.

Stallet jag spenderade mina forsta natter pa va "Gilligans" - ett stalle vars rykte har gott i forvag. Letar man efter full rulle, da ar "Gilligans" paradiset. Men allt i sinom tid, kom som sagt dit klockan 6 pa morgonen och "check in" va inte forrens klockan 2, woho >.< Som tur va fick vi gratis forvaring av vara prylar. Jag slangde in vaskan, skateborden - tog en liten vaska och fiskespot pa ryggen och gick pa jakt efter frukost. Da fiskelyckan inte varit sarskillt stort bestamde jag mig for att handla istallet for att forlita mig pa fisket.

Gjorde en god frukost pa hotelet och begav mig sedan ut for att utforska stan. Kom inte sarskillt langt innan trottheten borjade gora sig pamind. Ingen sang och svintrott - ingen vidare bra kombination? Har under hela resan hort positiva saker om lagunen i Cairns och det var dit mina ben styrde. Hittade en schysst grasplatt och det tog inte manga sekunder forrens Jan-blund gled forbi och slangde lite glitter i ansiktet.

Vaknade ett par timmar senare, begav mig till hotelet och checkade in. Hotelet hade verkar vara schysst och ganska frascht men nar jag kom in pa rummet fick jag en chock - det va som att bo pa ett riktigt hotel. Skitfint, latt det finaste stallet hitills.

Traffade tva danska grabbar som ocksa dem precis hade anlandt. Riktigt schyssta grabbar, hade faktiskt sett dem i Airlie Beach och tankt, vilka snobbar - ack sa fel. Blev tva kanondagar pa "Gilligans" med sjalvklart all fokus pa drickandet, hehe.

Efter tva dagar va det dags att lamna stallet for att bege mig ut till mitt nuvarande hostel, Cairns Beach House. Ett nerkop, for sure. Men hade 5 gratis natter att utnyttja sa va val helt okey. Dessutom va det ratt bra med ett lungt stallet da jag skulle paborja mitt dyk-cert.

Men innan dess var det en guidad fisketur, skam den som ger sig! Dagen borjade tidigt med "pick-up" och tillsammans med 5 andra begav vi oss ut till en stor flod. Lastade ombord allt och alla och begav oss ut, alla fyllda med forvantningar. Framsta malet var barramundi men aven andra arter skulle vara intresserade. Turen borjar halvknackigt, framst pa grund av svarigheten att fa tag i levande bete. Humoret gick ner en aning av att vi mottes av sporegn, men men. Till sist hade vi iallafall tillrackligt med betesfisk for att borja fisket och det tog inte lang tid innan tva av killarna fick napp.

For mig gick det trogare, sjalvklart. Fick vanta i over 4 timmar innan det rykte till i spot, men nar det val small, small det ordentligt. Totalt blev det 3 stycken; tva "jacks" och en "cod". Fisket i sig va actionfyllt fran start till slut. Om det inte va for nappandet var det for goa flabb, omgivningen, krokodiler mm. En helt underbar dag, trots halvtrakigt vader. Pa tal om vadret, jag smorde sjalvklart inte in min i solkram, det regnade ju? Solen tar anda, that's a fact.

Med ett snyggt rott ansikte och med gott humor efter fisket kunder forutsattningarna for att paborja en 5 dagars dykkurs inte vara battre. Just nu sitter jag har som certifierad dykare med tillstand till att ga ner till 30 meter - dubbelt certifierad ;)

Forsta dagen borjade i klassrummet med att bekanta sig med de andra grabbarna och tjejerna som skulle bli ens vanner de kommande dagarna. Efter lite trevligt halsande och en snabb genomgang vad som skulle handa satte vi oss i skolbanken for att under ett par timmar studera teori. Det blev en kanonoverraskning nar det visade sig att vi aven skulle ha 2 timmars poltraning...

Det gar inte riktigt att forklara kanslan; man spanner pa sig sin jacka, pa den hanger en tung tank. Vatdrakten spanner at, viktbaltet ar tungt, pa med simmfotter och en mask, in med regulatorn och in i vattnet. Allt ar ovant, alla ar nervosa. Efter en kort genomgang far vi antligen ta vara forsta andetag under vattnet, och vilka andetag! Ingen kan forestalla sig kanslan av de forsta andetagen under vatten, om man inte upplevt den. Jag tanker inte ens forska ge mig pa att forklara, jag kan bara uppvigla alla att testa - No matter what!

Iallafall, dag tva bestod av ett par timmars poltraning for att sedan pa eftermiddagen aterigen satta oss i skolbanken for mer teori samt ett examensprov. Alla klarade och vi begav oss mot dykaffaren for att testa utrustningen infor batturen. Sjalv valde jag att investera i ett par egna simmfotter, skor, mask och snorkel - vad det kostade haller jag for mig sjalv. Vart det - ja. Kandes en aning olustigt direkt efter kopet men nu, nar jag sitter har i efterhand, en val gjord investering.

Dag 3, hamtas tidigt, kors ut till baten. Baten va for ovrigt skitfin, kandes som att man betalat for en kryssning. Utsokt mat, skitfina kabiner, kanon personal osv osv. Val pa baten hade vi en genomgang och sedan lite egen tid.
Sjalv holl jag mig pa deck, sjon va inte snall och jag ar sjukt glad att jag inte snalade nar det gallade 'sjopillerna' - vagorna skordade manga offer. Vissa sa allvarligt att de inte kunde dyka och fick koras tillbaka till Cairns.

Auch, tiden rinner ut! Snabb sammanfattning nu; totalt gjorde jag 8 dyk. 4 for att bli certifierad och 4 pa egen hand varav ett va ett aventyrsdyk. Normalt far man med ett 'open-water' cert ga ner till 18 meter, mitt tillagg tillater mig att ga ner till 30 meter, awesome.

Kan inte ens forklara med all tid i varlden vad barriarrevet har att erbjuda. En 'maste' upplevelse som jag kan checka av fran min 'what to do list'. Vad sag jag da; hajar, delfiner, skoldpaddor, muraner, rockor, tusentals fiskar osv osv. Kan halla pa att rabbla i evigheter...

Idag anlande  jag aterigen till Cairns. Skall mota mina batkamrater for att byta mail, ha en sista maltid och ett par kalla tillsammans. Vad som hander sedan vet jag som sagt inte, forhoppningsvis lyckas jag ta mig upp till Port Douglas imorgon, far se vad som hander.

All the best to mina lasare,
Later!

Kommentarer
Postat av: ihatehp

Kul att fisket äntligen har gett utdelning ;)

Remember what Marie told you about slipp,slapp,slopping

2009-11-04 @ 11:15:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0