Bungy

Egentligen skulle det bara vara 3 foton samt en youtube lank. Tyvarr kan man inte oppna varken filmen eller ladda upp bilderna, skitdatorer. Man betalar 25 spann och sa fungerar skiten inte, crap.

Iallafall, som rubriken lyder, har jag nu gjort mitt Bungy. Sitter i skrivandets stund i min exklusiva 'jumpers edition' t-shirt.

Allting, precis som fallskarmshoppet, va valdigt oplanerat. Hade faktiskt inte tankt gora hoppet innan jag skrev forra blogginlagget. Men nar mina fingrar gled over tangentbordet fick jag en 'feeling' -yeah, bungy it is. Tanken var att gora det i Cairns sista dagen innan jag tar flyget till Melbourne, men sa blev det ju inte.

Gick upp vid halv niosnaret for att glida ner med min spann till frukosten, som for ovrigt ar gratis pa detta stallet :) Ar ratt komiskt, alla har tilldelats en spann med bestick, tallrik och mugg - spannen ar enorm och sakerna i den fyller inte ens 1/3. Speciellt under frukosten springer alla runt med sina spannar, ser sa javla dumt ut :P

Kakade frukost och satte mig for att checka en sak pa internet. Precis innan jag skulle logga ut gjorde jag en snabb kommentarcheck pa forra blogginlagget dar jag ser att ihatehp precis har gett mig en utmaning. Kommer inte ihag ordagrant vad han skrev men det va nagot i likhet med 'bungy ar inget for dig' xD

Gick omedelbart till receptionen for att se om man kunde gora hoppet samma dag, det gick. Nasta buss skulle hamta mig en och en halv timma senare. Jag va nervos, fruktansvart nervos. En och en halv timma kanske inte tycks vara sa lange men usch va sakta tiden gick. Jag forsokte lasa, gick inte. Jag forsokte lyssna pa musik, gick inte. Jag forsokte chilla i hamocken, gick inte. Forsokte packa vaskan, gick inte. Efter vad som tycktes vara en evighets langtan var det entligen tid for mig att ga ner och mota bussen. Da jag redan haft min bussincident va jag nere i god tid...

Jag vantade, vantade och vantade. Ingen buss som skulle hamta upp nagon Nicklas. Det hade varit en buss 10 minuter tidigare som letade efter en Jespar. Jespar hade dock inte infunnit sig pa bussen. Plotsligt ringer de fran recceptionen. Tydligen har det blivit ett misstag nar de bokade bussen, istallet for mitt namn har de bokat det i Jespars. Underbart!

Kanner hur besvikelsen attackerar hela kroppen, fan - inget hopp. Men som svenska spel skulle sagt 'plotsligt hander det' Bussen kommer tillbaka for att se om Jespar anlandt och jag slinker in, overlycklig.

Bussresan ar ungefar 45 minuter och nervositeten svalnar en aning. Busschaufforen kor en guidad tur under hela farden och jag forsoker att lyssna pa det istallet for att tanka pa hoppet. Alla som kanner mig vet hur javla hojdradd jag ar :P

Plotsligt skriker han ut i hogtalarna att vi skall kika till vanster for att se bungytornet och att vi har en modig passagerare ombord som skall av har. Jag ser bara tornet fran avstand men kan direkt meddela att det ar hogt, riktigt hogt.

Stiger av och lamnas ensam. Hela stallet ar byggt mitt i regnskogen och man far vandra en bit innan man kommer till recceptionen. Det ar med skakiga ben jag beger mig dit och meddelar att jag vill gora hoppet. Lamnar fram biljetten, lastar av prylarna i skapet och far insturktionerna att bege mig uppat tornet...

Om benen tidigare varit skakiga ar de nu som spaghetti. Jag har inte ens borjat klattra uppat annu. Nar jag tar forsta steget borjar det duggregna. Kanns som jag ar pa vag att mota galgen. Klattarar sakta uppat. Standigt kikar jag nerat. Det blir hogre och hogre och vid en plattform ar jag tvungen att stanna for att samla lite kraft.

Tva trappor senare ar jag uppe. 50 meter over marken. Det har slutat regna och utsikten ar fantastisk. Gar fram till grabbarna som skall hjalpa mig med hoppet och meddelar att jag vill hoppa.

Far pa mig en sele over hoften, en handuk och ett rep runt fotterna. Det ar allt, kanns lojligt lite. Jag ar inte langre nervos, allt har istallet overgatt till radsla och radd ar jag, valdigt radd. Tva linor fasts i selen runt hoften och jag ar redo att hoppa. Teoretisktsatt. Jag staller mig upp och kanner direkt att nej, av med skiten, jag hoppar inte. Efter 30 sekunders overtalning kommer vi overrens om att jag ska ga ut till kanten. Fotterna som ar fastknutna gor att man bara kan ta sma steg, valdigt sma steg. Fotterna stretar emot och det kanns som en evighet innan jag nar kanten.

De sager till mig att andas djupa andetag. Jag slutar titta ner och koncentrerar blicken framat istallet. Det ar en fantastisk syn. Plotsligt utan forvaning what so ever, borjar en av killarna bakom mig att rakna, 3, 2, 1 - pang!

Jag fattar ingenting men nar han sa 1 gjorde benen nagot som inte hjarnan hann registrera - de hoppade. Kanslan ar obeskrivlig. Aker ner en gang, upp till samma hojd som jag startade och ner igen. Skriker jag? Nagot sa in i helvete. Sa plotsligt, utan att egentligen fatta nagonting, har jag gjort det. Jag gjorde det.

Adrenalinet efterat varade i latt over 3 timmar, latt. Det basta ordet jag kan beskriva kanslan i kroppen var oslagbar, jag kande mig helt oovervinlig. Benen var fortfarande spaghetti nar jag klaffsar fram till disken for att se min dvd och bilderna. Investerar i bagge. Kommer slanga upp bade bilderna och youtube lanken nar jag kommer till marie och steven. Blir till att lana deras dator att fixa det. Jag lovar att nar ni ser filmen kommer ni att kunna forsta kanslan fran att vara skitradd till att kanna sig som en gud. Filmen speglar allt, promise.

Bade igar och idag har jag glidit runt i min 'jumpers edition' t-shirt. Alla vill hora o m hoppet, jag vill beratta ;) Manga har undrat vad som ar varst, fallskarmshoppning eller bungy och da jag testat bagge ar svaret sa simpelt. Bungy ar 10 ganger varre, om inte mer. Men nu ar det gjort och jag kan stryka det fran listan. Nasta vecka vantar 'extreme rafting'. Men forst ska jag gotta mig i att jag gjorde det. 'Bungy ar inget for dig' - pyttsan! ;)

Bungy - Check.

Livet i Australien

Yeah, slanger in en liten random update om vad som hander har nere. Just nu ar jag i Port Dogulas, (Parrotfish pappa, Parrotfish) och har varit har i fem dagar. Stallet ar ungefar 1 timmas bussresa fran Cairns. 40 dollar, fram och tillbaka.

Valdigt litet stalle. Det mesta ar svindyrt har. Till Port Dogulas flockas tydligen manga aldre manniskor som har gott om katapulter i fickorna. Ratt skont med bara ett litet break fran det hetsiga livet i Cairns aven om det vissa dagar har varit lite halvsegt har pga regnperioden. Har dock fatt tva dagar med skinande sol de senaste tva dagarna. Regnet betyder dock inte att har i kallt, nej, jalvigt fuktigt. 'Svettas som en gris' stammer nog val in pa de flesta personer haromkring. Undra om, vi kallar honom Mr.X, ens hade overlevt? ...Vem Mr.X ar ar upp till er att avgora ;)

Annars har jag mest chillat, last ut snart tva bocker. Stephen Kings Duma Key som va sjukt bra, tack Marie. Samt Judith Marks Mr Nice & Miss Marks. Har faktiskt kikat en del videofilmer i regnet och sjalvklart druckit ett par kalla.

Hmm, mer att saga, har gjort en backpackerklippning, jag sag for javlig ut, och rakat av allt. Glider just nu runt som en stenhard rambosvensk, eller inte.

Planen just nu lyder, steka i Port D i tva natter till. Sedan aker jag tillbaka till Cairns i atta dagar. Glassa vid lagunen, dricka en ol eller tva och dra pa en heldags forsranning. Tillater budgeten ( har levt snalare an fan har i Port D och planerar att gora det i Cairns oxa ) sa gor jag ett bungeehopp ocksa. 50 meter galet fritt fall, sags vara ett av de battre  platserna runtom pa klotet att hoppa. We'll see if i have the guts and the money for it.

Efter Cairns aker jag ner till Melbourne den 19:e for att ater traffa familjen Parr. Looking forward to it! Chilla i Melbourne i, tror det ar, 10 dagar. For att sedan aka fran Melbourne till Brisbane, ta flyget fran Brisbane till Bangkok. 4 dagar, aterigen osaker pa antalet dagar, i Bangkok. Checka in staden, shoppa lite. Har planer pa att leva gott i Bangkok, ata ute varje dag, bo pa fint hotel med eget rum osv - ser fram emot lite omvaxling gentemot backpacker-rummen, hehe.

En fraga som jag standigt far ar;  langtar du hem? Just nu langtar jag mer till att komma ner till Melbourne och chilla ett tag, hade en mycket trevlig vistelse dar senast. Kandes faktiskt lite som 'hemma'. Annars ar hemlangtan inte sarskilt stor. Kanske ar det tanken att komma tillbaka till ett slaskigt Sverige :P Skall dock bli fruktansvart roligt att se alla igen, saknar alla :)

Allt gott.
Ciao!

Cairns

Hola!

Mycket att sta i pa sistonde, dags att sammanfatta.

Cairns, sista stoppet. Iallafall sista stoppet som bussbiljetten racker. Har mina funderingar pa att aka annu en bit norrut till Port Douglas och spendera cirka tva veckor dar innan jag pyser tillbaka ner till Cairns for att sedan flyga ner till Melbourne.

Akte direkt fran Airlie Beach till Cairns. Skulle egentligen gjort tva stopp darimellan men ville helt enkelt inte lamna mitt hostel i Airlie, "Bush Village". Alskade helt enkelt stallet! Tog nattbussen for att spara en natts boende, hehe. Bussresan darimellan tog 14 timmar och jag anlande tidigt, 6 pa morgonen. Hade inte kunnat sova nagot pa bussen och va rejalt trott. Ni kan forsta att lyckan va stor nar jag sag en pick-up buss. Slangde snabbt in mina prylar i bussen och fick en plats.

Stallet jag spenderade mina forsta natter pa va "Gilligans" - ett stalle vars rykte har gott i forvag. Letar man efter full rulle, da ar "Gilligans" paradiset. Men allt i sinom tid, kom som sagt dit klockan 6 pa morgonen och "check in" va inte forrens klockan 2, woho >.< Som tur va fick vi gratis forvaring av vara prylar. Jag slangde in vaskan, skateborden - tog en liten vaska och fiskespot pa ryggen och gick pa jakt efter frukost. Da fiskelyckan inte varit sarskillt stort bestamde jag mig for att handla istallet for att forlita mig pa fisket.

Gjorde en god frukost pa hotelet och begav mig sedan ut for att utforska stan. Kom inte sarskillt langt innan trottheten borjade gora sig pamind. Ingen sang och svintrott - ingen vidare bra kombination? Har under hela resan hort positiva saker om lagunen i Cairns och det var dit mina ben styrde. Hittade en schysst grasplatt och det tog inte manga sekunder forrens Jan-blund gled forbi och slangde lite glitter i ansiktet.

Vaknade ett par timmar senare, begav mig till hotelet och checkade in. Hotelet hade verkar vara schysst och ganska frascht men nar jag kom in pa rummet fick jag en chock - det va som att bo pa ett riktigt hotel. Skitfint, latt det finaste stallet hitills.

Traffade tva danska grabbar som ocksa dem precis hade anlandt. Riktigt schyssta grabbar, hade faktiskt sett dem i Airlie Beach och tankt, vilka snobbar - ack sa fel. Blev tva kanondagar pa "Gilligans" med sjalvklart all fokus pa drickandet, hehe.

Efter tva dagar va det dags att lamna stallet for att bege mig ut till mitt nuvarande hostel, Cairns Beach House. Ett nerkop, for sure. Men hade 5 gratis natter att utnyttja sa va val helt okey. Dessutom va det ratt bra med ett lungt stallet da jag skulle paborja mitt dyk-cert.

Men innan dess var det en guidad fisketur, skam den som ger sig! Dagen borjade tidigt med "pick-up" och tillsammans med 5 andra begav vi oss ut till en stor flod. Lastade ombord allt och alla och begav oss ut, alla fyllda med forvantningar. Framsta malet var barramundi men aven andra arter skulle vara intresserade. Turen borjar halvknackigt, framst pa grund av svarigheten att fa tag i levande bete. Humoret gick ner en aning av att vi mottes av sporegn, men men. Till sist hade vi iallafall tillrackligt med betesfisk for att borja fisket och det tog inte lang tid innan tva av killarna fick napp.

For mig gick det trogare, sjalvklart. Fick vanta i over 4 timmar innan det rykte till i spot, men nar det val small, small det ordentligt. Totalt blev det 3 stycken; tva "jacks" och en "cod". Fisket i sig va actionfyllt fran start till slut. Om det inte va for nappandet var det for goa flabb, omgivningen, krokodiler mm. En helt underbar dag, trots halvtrakigt vader. Pa tal om vadret, jag smorde sjalvklart inte in min i solkram, det regnade ju? Solen tar anda, that's a fact.

Med ett snyggt rott ansikte och med gott humor efter fisket kunder forutsattningarna for att paborja en 5 dagars dykkurs inte vara battre. Just nu sitter jag har som certifierad dykare med tillstand till att ga ner till 30 meter - dubbelt certifierad ;)

Forsta dagen borjade i klassrummet med att bekanta sig med de andra grabbarna och tjejerna som skulle bli ens vanner de kommande dagarna. Efter lite trevligt halsande och en snabb genomgang vad som skulle handa satte vi oss i skolbanken for att under ett par timmar studera teori. Det blev en kanonoverraskning nar det visade sig att vi aven skulle ha 2 timmars poltraning...

Det gar inte riktigt att forklara kanslan; man spanner pa sig sin jacka, pa den hanger en tung tank. Vatdrakten spanner at, viktbaltet ar tungt, pa med simmfotter och en mask, in med regulatorn och in i vattnet. Allt ar ovant, alla ar nervosa. Efter en kort genomgang far vi antligen ta vara forsta andetag under vattnet, och vilka andetag! Ingen kan forestalla sig kanslan av de forsta andetagen under vatten, om man inte upplevt den. Jag tanker inte ens forska ge mig pa att forklara, jag kan bara uppvigla alla att testa - No matter what!

Iallafall, dag tva bestod av ett par timmars poltraning for att sedan pa eftermiddagen aterigen satta oss i skolbanken for mer teori samt ett examensprov. Alla klarade och vi begav oss mot dykaffaren for att testa utrustningen infor batturen. Sjalv valde jag att investera i ett par egna simmfotter, skor, mask och snorkel - vad det kostade haller jag for mig sjalv. Vart det - ja. Kandes en aning olustigt direkt efter kopet men nu, nar jag sitter har i efterhand, en val gjord investering.

Dag 3, hamtas tidigt, kors ut till baten. Baten va for ovrigt skitfin, kandes som att man betalat for en kryssning. Utsokt mat, skitfina kabiner, kanon personal osv osv. Val pa baten hade vi en genomgang och sedan lite egen tid.
Sjalv holl jag mig pa deck, sjon va inte snall och jag ar sjukt glad att jag inte snalade nar det gallade 'sjopillerna' - vagorna skordade manga offer. Vissa sa allvarligt att de inte kunde dyka och fick koras tillbaka till Cairns.

Auch, tiden rinner ut! Snabb sammanfattning nu; totalt gjorde jag 8 dyk. 4 for att bli certifierad och 4 pa egen hand varav ett va ett aventyrsdyk. Normalt far man med ett 'open-water' cert ga ner till 18 meter, mitt tillagg tillater mig att ga ner till 30 meter, awesome.

Kan inte ens forklara med all tid i varlden vad barriarrevet har att erbjuda. En 'maste' upplevelse som jag kan checka av fran min 'what to do list'. Vad sag jag da; hajar, delfiner, skoldpaddor, muraner, rockor, tusentals fiskar osv osv. Kan halla pa att rabbla i evigheter...

Idag anlande  jag aterigen till Cairns. Skall mota mina batkamrater for att byta mail, ha en sista maltid och ett par kalla tillsammans. Vad som hander sedan vet jag som sagt inte, forhoppningsvis lyckas jag ta mig upp till Port Douglas imorgon, far se vad som hander.

All the best to mina lasare,
Later!

Airlie Beach & Whit Sundays segling

Long time, no update. Men nu kor vi, enjoy!

Just nu ar klockan 11.07 och jag sitter pa ett internet cafe mitt i stan. Stallet har air-kondition - skont. Har borjat narma mig min slutdestination, Carins. De sager att Carins har stor luftfuktighet och att varmen skall vara extrem. Har redan har i Airlie beach, 12 timmar fran Carins med buss, borjat kanna pa savall fuktigheten som varmen. Svetten rinner for ingenting, 5 minuters gang och man ser ut som att man har kort ett helt traningspass.

Men vi ska inte springa historien i forvag. Forst och framst har vi en 14 timmarsbussresa for att ens komma hit - Airlie Beach. Allting gick bra, inga bussmissar. Lamnade Hervey Bay klockan 17.15 och anlande klockan 07.00 i Airlie. Hungrig, nacksparr och en smula irriterad over 2 stockholmsbrudar som satt bakom mig. Blonda - check. De trodde tillexempel att sockerrorsplantagen va majsplantor, cleaver girls. Fick aven en rejal dos av 'tjej-snack' och ja, finner inte ens de ratta orden for att forkla samtalet...

Overlevde dock och val framm i Airlie mots jag upp av en pick-up buss. Hade vantat mig att behova vanta ett par timmar pa stationen da timman fortfarande var tidig. 25 dollar/natt med gratis frukost - awesome! Stallet ligger en bit utanfor stan, cirka 30 minuters gang men det gar en buss varje timma.

Hostelet i sig ar ett utav de trevligaste jag bott pa. Underbart folk som jobbar dar, underbara roomies. Bra stalle helt enkelt. Dessutom har de vilda pappegojor overallt som under frukosttid attackerar bade ens rostade mackor samt ens flingor - full aktion vid frukostbordet. De har aven walabies (stavning) i trakterna och harmodagen smog han runt bland husen - coolt.

Hmm, vad kan man mer saga om Airlie. Det ar lite utav ett party place. Folk kommer hit en dag, aker till Whit sundays, kommer tillbaka efter 2 dagar och festar hart med baten. Det ar bra os hela veckan runt aven fast det bara bor drygt 6 000 har i stan.

Jag hade 6 dagar innan min segling skulle aga rum. Kan verka mycket i en liten stad som denna men kort efter ankomst fann jag en skatebordpark dar jag under ett par timmar gjort bort mig totalt. Jag och min brada har inte riktigt blivit basta vanner, annu...

Har aven kopt mig ett hopfallbart fiskespo. Forsoker att fiska atminstonde 2 timmar varje dag. An sa lange har jag inte haft nagon vidare tur med fisket. Hela hostelets ledning alskar dock nar jag kommer tillbaka efter tidigt morgon fiske eller kvallsfiske, tomhant. Lovar varje dag innan jag drar ut att komma hem med fisk nog for 'free barbie' for hela hostelet, far se hur det blir med det. Ratt kul att bara vara ute och fiske dock, man ser massvis med prylar. Hamordagen sag jag min forsta haj samt jag har sett massvis av skoldpaddor.

Annars flyter allting pa har i Busch Village. Matlagningen borjar ta rejal fart, under den senaste veckan har de varit bade hamburgare, kycklingkurry, thaimat och sjalvklart spaghetti. Tips pa billiga ratter ar valkomna! Nagot vidare tun tror jag inte jag har blivit, ligger nog pa samma antal pannor. Gor rejala portioner, annu en sak jag gjort mig kand for runtomkring pa mina resor.

Sen har vi ju min segling. 2 dagar och 2 natter ombord pa ett riktigt tavlingsskepp. Totalt antal passagerar 24 + crew. En liten vaska med det viktigaste samt en dunk vin - redo for att aventyra. Va inte jatte entusiastisk timmarna fore resan men val dar vande allting och humoret va genast pa topp. Kanske av skadegladje att en av mina reskamrater hade hort fel pa 35 dolalr per natt istalllet for 135. Blev 3 dyra dagar for den grabben xD

Val ombord, kort genomgang hur allting fungerar pa ett segelfartyg osv osv. Det va en storbord och det fanns faktiskt gott om utrymme for alla ombord. Sangvalet ar en ratt rolig historia. Det fanns 3 sovplatser. Framme i foren, i koket och bak i akterutrymmet. Sjalv hade jag spanat in en kanonsang i aktern. Hade dock raknat fel och nar jag kom in var alla sangar redan tagna, crap. Checkar koket, taget. Gar fram i foren och alla sangar ar tagna, tranger mig langre in och allra langst in finns ett litet sovutrymme. En dubbelsang. Jag sneglar lite och hoger och killen brevid gor detsamma at mitt hall. ' Go ahead, and pick you favorite side ' Haha, den absolut samsta sovplatsen man kan hitta. Trangt som fan att komma dit, man fick klattra over alla andras sangar xD samt att det ar en liten javla dubbelsang att dela med en kille, woho. Det visade sig att denna killen aven slar alla rekord i snarkning och holl hela baten vaken. Sjalv lyckades jag somna trots snarkningen men vaknar av att killen ligger 2 centimeter ifran mig. Mysigt?  ...not! Fick aven kanna pa ett antal knan ratt i magen samt ett par tacklingar, killen verkade spela rugby i somnen. Forsta natten vlev inte alltfor mycket somn om vi sager som sa xD Men, inte ska vi ga historien i forvag igen...

Forsta dagen seglar vi ut till oarna samt snorklar i nagon timma innan de servers mat pa baten. Far for forsta gangen kika in stora barriarrevet; dess koraller, fiskar osv. Sjukt vacker, som att man ar i en helt annan varld.  Sag aven en 'jatte' fisk vilken jag tyvarr inte kan minnas namnet pa, som gick att klappa. Efter snorklingen och maten plockas vinet fram och baten forvandlas fran segelbat till partybat. Drack dock inte sarskillt mycket, va radd att vara bakfull dagen efter och ville inte garna riskera det da jag redan under dagen varit orolig over att vli sjosjuk.

Dag tva, uppstigning vid 7. Frukost och sedan vidare till Whiteheaven Beach  (google) och vilken syn, vilken syn! Sag aven massvis av rockor & skoldpaddor. Det skall finnas gott om smahajar i trakterna men sag tyvarr inga. Whitheaven beach va underbart men allting gick val inte precis kalasbra... Jag och Steve, en kille fran baten va forst in i vattnet, pa med vara manetdrakter och in vadar vi, fullt ivriga att fa se stingrockorna. Vi vandrar langt ut och ser flertalet, nar tidvattnet borjar stiga. Vagen tillbaka va inte lika latt som vagen dit xD Val tillbaka pa stranden ser vi tva vaskor halv i vattnet och halvt pa land, vara vaskor. Tidvattnet tycks ha attackerat dem as well. Som tur va klarade sig all elektronik, lucky me.

Nojd over att allting overlevde, kamera, ipod och telefon borjar jag min vandring tillbaka. Jag halkar efter gruppen en aning da jag stannar och ska fixa ett par prylar. Ingen vidare tanke, jag fortsatte lungt i min egen takt. Efter ett 15 minuters gang borjar jag dock fundera om det verkligen va sahar langt till baten. Val framme vid vagens slut kan jag konstatera att sa va inte fallet, sjalvklart har jag tagit fel vag tillbaka. Det later kanske inte som nagon storre fara men att ta notis om ar att baten aker om 10 minuter, panik. Av med skorna, packa ner allt i vaskan och kuta, KUTA ner till stranden. Lucky again, baten ar fortfarande dar.

Tillbaka pa baten och vidare till ett stalle dar vi skulle spana in solnedgangen pa stranden. Efter att kommit en bit pa vagen fragade kaptenen om nagon va intresserad av att skota rodret, snabb som man ar anmalde man sig. Skitcoolt . Baten lutar, det yr vatten, det gar snabbt. Vilken feeling. Tror alla andra va ratt grona av att se mig kora over en timma, agda.

Val framma pa stranden fanns det aven mojlighet att snorkla och ivrig att fa utforska havet fixar jag mig i ordning och hoppar i baten. Tydligen ar jag den enda som ska snorkla xD  - alla andra spanar in stranden i vantan pa solnedgangen.

Nu i efterhand tror jag att vartenda en av dem angrar att de inte snorklade. Jag scoutade namligen bade en skoldpadda, som jag simmade tillsammans med. Samt ett par riktigt frana maskliknande saker. Alla va grona av avund nar jag kom simmade in till stranden och berattade om vad jag sett. Efter snorklingen va det nachos pa stranden samt fotografering av solnedgangen - underbart!

Tillbaka till baten, grillkvall och sjalvklart lite alkohol. Va en aning orolig over att ga till sangs, ville inte garna raka ut for annu fler attacker. Denna natten var det dock inte han som inte kunde sova. Morgonen efter fick jag veta att jag under flera tillfallen pratat i somnen, latit som en polis syren mm xD

Sista dagen bestod av en sista snorkeltur pa ett stalle dar man matar fiskarna vilket leder till att de ar bade stora och i mangder. Man hade fiskar runt sig hela tiden, vart man an kolla var det fullt av dem. Klappade aterigen en av de stora fiskarna :)

Baten lagger till runt 11-12 tiden vid Arilie Beach och alla beger sig hemat for att vila for att sedan motas upp pa kvallen igen och kaka lite samt dricka ett par kalla. Sjalv lyckas jag somna i hammocken, vilket ar ratt komiskt. Har under hela batresan varit sjukt forsiktig med solningen samt anvandt massa solkram men val i hammocken har jag ingen kram alls och efter 3 timmars stekande i solen ar man ratt rod i fejjan xD

Pue, blev en lang uppdatering. Hade tankt slanga in lite foton men internetcafet jag sitter pa har tydligen virus sa om man kopplar in kameran raderas alla bilderna. Far bli en annan gang.

Som jag tidigare namnde borjar jag narma mig Carins, vilket ar mitt nasta stopp. Dar vantar varmt vader, festande, dykning, fiskning samt chillning. Looking forward to it.

Allt for denna gangen,

Peace!

Hervey Bay & Fraiser Island

Hervey Bay, porten till Fraiser Island.

Anlander pa eftermiddagen, smyger in i en av hostel bussarna som slussar mig vidare till Palace, hostelet i Hervey. Underbart stalle, latt det basta jag bott pa hittills. Man bor typ i ett eget hus och stamningen ar god, valdigt god.

Jag hade inte bokat min Fraisier Island resa nar jag anlande till Palace, var inte ens saker pa om jag skulle gora det. Men nar ett helt hus laddar infor sina Fraisier resa ar det svart att motsta trycket. Sprang ner nasta dag och hittade ett Fraisier Island och Whit Sunday paket for cirka 3000:-

Finns egentligen inte sa mycket mer att saga om Hervey Bay. Har iprincip inte lamnat hostelet forutom nar jag var ute och gled runt pa min brada. Som sagt, detta ar ett stalle dar man stannar en natt for att sedan bege sig ut till Fraisier Island.

Vad ar da detta for en o? Jo, varldens storsta sando med en natur som inte gar att beskriva. Intresserad av att veta vad som finns pa on sa kor en google ;)

Iallafall, resan borjar egentligen dagen fore man aker ut till on med alkoholinkop. Det sags att en sann backpacker lever snalt - check. 8.5 liter vin for 120 kronor, fair enough! Da jag egentligen aldrig druckit vin hade jag ingen aning vad som ar bast, rott eller vitt - det blev en av vardera. Misstag, stort misstag. Lat mig saga som sahar, man far vad man betalar for. Det vita ar riktigt pissigt men det roda, det gar inte att beskriva med ord. Men som sagt, 8.5l vin for 120 spann ar mer an okej och det 'gor jobbet' om jag uttrycker mig som sa.

Forsta riktigt Fraisier dagen borjar tidigt pa morgonen med information och lite regler. Det ar totalt 30 pers som ska med till on och varje bil rymmer 10 personer. Vi delas in i grupper och sedan aker vi for att inforskaffa mat samt packa bilen. Det ar mycket saker som ska in och det tar tid innan vi far ordning pa allting.

Nar allting val ar packat aker vi till farjan som skall skappa over oss. Allting gar bra, folket verkar vara trevliga och det ar fullt os i bilen redan fran borjan. Hamnade latt i den basta bilen xD

Val framme pa on far vi nog alla oss en chock, nog for att vi sitter i en 4hjulsdriven bil men inte hade val nagon kunnat forvanta sig att det skulle vara terrangkorning rakt igenom? Hela resan igenom var hoppig, varmt som fan i bilen, folk kor fast - ett aventyr helt enkelt. Sjalv korde jag ingenting, not old enough ;(

Som jag namnde tidigare var vi totalt 3 bilar som holl ihop hela tiden. Vi hade fatt lite tips pa stallen att besoka men bestamde allt pa egen hand, det var en 'selfguide'. I borjan va jag lite skeptisk men nu i efterhand sa kan jag latt konstatera att det var battre an att ha en guide, latt.

Camping, god mat, gott vader, underbar natur & underbara stallen besokta. Vi badade tillexempel i en sjo dar vattnet va kristallklart och sanden kritvit. Vi badade i en oas dar sanddynorna va sa hoga att man kunde aka rutschkana nerfor mm mm. Pa kvallarna samlades alla och drack sig berusade och snackade skit.

Jag var skeptisk till att gora resan till en borjan men jag ar sa sjukt glad att jag gjorde den. Jag har haft sa javla roligt och lart kanna sa mycket nytt folk.

Nu vantar en 14 timmars bussresa upp till Airlie Beach dar jag ska pa seglingaventyr till Whit Sundays - dem sager att den resan ar battre sa jag ar sjukt sugen pa att komma ivag.

Allt for denna gangen,
Ciao!

Mer bilder! ;o

Here we go, glom inte kolla in de tre andra inlaggen "Byron bay, Surfers och Noosa"
Enjoy!

Samling!

There you go macky

Jag och Gi. Snygga trojjor eller vad?

Gi, Brett, Nick - 1337

Ol!

En ol for mycket?

Schysst hatt

Haha

Killen till hoger = Lee the man, underbar grabb

Bussstoppsmissen xD Jag ar lika glad anda

Oj, fjortis?

Bilder ;o

Strand - Surfers Paradise

Lite bogiga naturbilder

Finns sa sjukt manga fina faglar

Mer bogig natur

En koala

Hostelen ar inte toppklass xD

Sahar kan en sang se ut, stokig - check.

Rummet i Sidney

Rummet i Byron Bay (Drogkillen)

Ozzie Pozzie (Port Macquaire) - underbart!

Ozzie Pozzie igen, 2 tjejer pa rummet = stokigt

V in Sidney
Randombild i Sidney

En dag i Noosa

Aldright - snart ar bloggen helt updaterad och jag ar i fas!

Tog bussen fran Surfers Paradise klockan halv tio. Akte till Brisbane dar jag fick vanta i 1h och 45 minuter innnan nasta buss kunde ta mig till Noosa. Kakade och lirade gameboy xD Tror det tog 4h och 30 min fran Brisbane. Kom iaf fram runt femtiden till ett regnigt Noosa. Regn ar nog inte ratt ord, det oste ner. Aldrig sett sa mycket regn. Tankte att det va bast att vanta ut regnet, detta kan inte vara langvarigt. Ack sa fel xD

Visste inte var jag skulle sova men hade fatt ett tips fran chaufforen att det lag ett hostel javligt nara, nagon minuters gang. Forsokte rora mig sa snabbt som mojligt men aven om det bara va nagra hundra meter till hostelet lyckades jag bli helt dyngsur. Checkade in, spanade in rummet och packade upp vaskan.

Onsdagar va tydligen billigt kak och jag hade ingen storre lust att springa och handla och sedan sta och laga mat. Onsdagar betyder aven 1.1 liter ol for 55 kronor ;) Ett liveband dyker upp, folk samlas och plotsligt har man druckit 2 jugs ol, en drink, en jagerbomb och ett par losa ol.

Kommer in i rummet, inget tacke, inget lakan, ingenting. Det maste man tydligen hyra i recceptionen... Fros hela javla natten, sov daligt som fan. Vaknade val runt 12 tiden, bakfull - check. Borjar bli lite battre nu, har precis varit nere och handlat frukost och mat for ett par dagar har.

Har betalt for 2 natter till, kanske forlanger med 1, far se hur mycket jag hinner med imorgon. Ska snart laga mig nagot att ata. Min matlagning borjar faktiskt bli battre, har kopt ris, kyckling och pastasas som jag ska ata i tva dagar nu. Far se hur det smakar.

Nu far det vara nog med skrivandet. Ska springa och hamta kameran nu och se om jag iaf kan ladda upp ett par bilder. Glom inte att lasa mina tva andra inlagg och Byron Bay och Surfers Paradise. Blev 3 updates in one!

That's it, done!

Surfers Paradise

Next stop Paradise!

Yes, hade som sagt lamnat Byron Bay tidigt pa moronen och begett mig vidare mot Paradiset. Alla jag snackat med hade sagt att det va skit, alla. Mitt intryck: UNDERBART!

Nar vi lamnade NSW och akte in i Queensland skulle dock klockan andras tillbaka sa min forlorade timma kom tillbaka! Bussen anlande halv tio i Surfers. Fick en aningens panik nar jag inte sag nagra "vi hamtar" bussar - Utan karta och inget nummer till nagot hostel kan man vandra runt ratt lange pa ett stallet som guld kusten. Lyckades dock hitta ett information center som ringde efter hamtning.

Fick en aningens panik nar vi efter 10 minuter annu inte va framme vid hostelet, inte hade jag val gjort samma tabbe igen och fatt ett skit hostel? Mitt sang var inte klar annu sa jag lamnade bara mina saker pa hostelet, packade strandprylar & tog hostelbussen in till stan.

Kan namna att jag trodde att Surfers Paradise var en mindre stad, that's not the case. Hoghus overallt. Glassade runt ett tag innan jag slog mig ner pa stranden. Solade lite, spanade in surfarna, brudarna, folket - hade semester helt enkelt. Drog och kakade, strovade runt lite pa main street, spanade in lite butiker. Alskar "Surf & Skate" butikerna, sa sjukt snygga klader, klockor, glasogon, skor - ja, dem har allt. Inte alltfor dyrt heller. Handlade och stack tillbaka till hostelet. Lagade lite krubb och drog upp pa rummet for att dricka ett par kalla.

Kommer in pa rummet och mots av en trott, sleten indier xD Grabben har langt har, langt skagg - uteliggarlook. Borjar snacka med honom och det visar sig att han precis har gjort en half ironman. Hann inte snacka alltfor lange innan han skulle ut pa nagon fest med de andra som fullfoljt racet. Bestamde dock att vi skulle gora nagon themepark tillsammans dagen darpa.

Drack ett par ol pa rummet, lyssnade pa lite musik och softade. Efter nagon timme drog jag ner och spanade in 40 year old virgin, klassiker som ar lika rolig varje gang xD Motte min Indiska friend "Gi" och klubbade att dra till Dreamworld sa tidigt som mojligt morgonen darpa.

Vaknade runt 9, kakade frukost och gjorde oss i ordning. Checka upp hur vi skulle ta oss dit, kopte biljett och akpass och sedan bar det av. Va ungefar 45 minuters fard innnan vi va framme. Hade ALDRIG hittat om inte Gi varit med, hehe.

Vi, nojda som fan med att ha kopt "pre-paid" upptacker snart att den kon ar langre an om vi kopt biljetten dar, kul. In kommer vi iaf och bada ar taggade till 1000% for dagens ak.

"The 6 Thrills"

- En motorcykelsak, berjodalbanstuk fast man sitter i en hojj. 2 1/2 av 5 pinnar i betyg, bra uppvarmningsak.

- Tower of terror, man sitter i en vagn som skjuts ivag i en javla fart, aker uppfor ett torn (80m hogt) skulle jag tro och sedan aker man baklanges ner igen. 4 av 5 pinnar i betyg.

- The great drop, 120 meter nerslapp med acceleration xD Behover man saga nagot mer? 5 av 5 pinnar, underbar!

- The Claw, alla sitter i en cirkel med nasan utat. Man gungas fram och tillbaka, som hogst ar man over 30 meter upp. Samtidigt som man gungas upp och ner i 75 km/h sa snurras man runt sa ibland ser man ner i marken, ibland luften. Svart att forklara ett ak, hehe. Iaf, 5 av 5 pinnar. Loved it.

- The wipeout, omojlig att forklara. De ska typ liknas med att man surfar och failar, tumlas runt at alla mojliga javla hall och vinklar. Ni forstar poangen ;) 4 1/2 av 5 pinnar.

- Cyclone, fet javla bergochdalbana. Inneholl loopar, dropp, goa kruvar. Negativt, vi fastnade pa den hogsta punkten(bra utsikt dock) och blev sittandes dar i 15 minuter. De hade stoppat aket da de trodde de sett en los kamera vilket ar forbjudet. De hade dock sett fel >.< Samt att kon va typ 1 1/2 timma vilket sanker betyget till 4 av 5 pinnar.

Precis innan vi skulle hem lyckas jag och Gi ga forbi en svampbob fyrkant affar xD Investerade tungt i en urlacker svampbob t-shirt samt ett par solglasogon da mina andra gatt sonder. Parken stangde lite efter fem, sa da stack vi tillbaka till hostelet.

Bada va javligt trotta men efter att ha traffat en kille ba hostelet som vi drack ett par ol tillsammans med blev vi genast mycket piggare. Ett par ol blev tillslut ett par ol till och efter ett par ol till efter de andra paret ol xD drog vi ut pa puben. Sjukt rolig dag, sjukt rolig kvall xD

Gi lamnade pa morgonen darpa och den Brett, den andra killen skulle till nagon themepark sa blev mest en softardag. Drog till stranden, checka in lite shops igen. Back till hostelet, ut med bradan i 2 timmar, tillbaka till hotstlet for att gora klart for morgondagens forflyttning till Noosa.

Noosa planer: Skata, surfa, dricka ol, sooola - kanske boka in en kanottur pa 2 dagar, far se.

Byron Bay

Ligger efter, langt efter med updateringarna. Ar dock sa bakfull idag att jag inte orkar gora nagot annat an att slappa och vad kan da vara battre an att updatera bloggen? Idag kommer det aven lite biiilder, enjoy :)

Alright, Byron Bay - Underbar stad, "skjut mig och gor det nu" hostel. Rumskompisarna, vet inte vad jag ska saga om dem. I'll tell you in a bit.

Hade perfa tajming nar jag anlande, lamnade Coffs Harbour tidigt pa morgonen och akte taxi med en tysk polare till stationen och steg pa bussen vid 06.10. Det va en alright resa, forsa gangen jag har foljeslagare pa bussen, han skulle dock av halvvags. An idag nar jag tanker pa grabben borjar jag smaflabba; langt stripigt har, glassogon som inte alls passar hans ansikte, bedrovliga klader, lat som han pratade genom en mikrofon och heeelt forvirrad. Han hade bokat hostel pa en ort men bussbiljett till en annan xD Stan han hoppade av i va sjukt liten och verkligen inte en turistort men enligt hans erfarenhet var det lattare att hitta jobb i en liten stad, yeah right:P Go grabb med andra ord.

Iallafall, efter han hoppat av hade jag cirka 2 timmar till i bussen pa egen hand innan jag anlande i Byron Bay. Stralande vader & packat. Steg av bussen och fick direkt fatt i ett hostel med hamtning. Jag kande redan nar vi akt i 10 minuter att jag dragit nitlotten.

Langt at helvete ligger ett halv, nej, helunket hostel. Bilderna de flashade i broschyren maste ha varit fran ett annat hostel eller tagna for 1000 ar sedan. Visades in i rummet och om utsidan varit B, sa va insidan varre. Unket som bara den. Grabbarna pa rummet verkade iaf vara javligt bra.

Bestamde mig for att pysa in till stan, sa jag packade vaskan och tog hostel bussen som gick 1 gang i timman. Forsta dagen va mest chill, lunkade runt lite i stan, kakade, glassade ner lite pa stranden och handlade. Tillbaka till hotelet och stack ut med bradan i en timma. Back till hotelet igen, oppnade en kall och lagade mat.

Byron Bay ar en rejal feststad och da jag anlande under helgen va det ordentligt os. Va dock javligt trott sa drog ett par och krop sedan ner i sangen. Kan namna att inte ens efter ett par ol ville jag krypa ner under tacket, sa unket va det xD

Jag steg upp tidigt pa dag tva, kakade frulle och dammade aterigen av bradan. Solen stekte pa ordentligt och, hmm, lat mig saga som sahar, jag ar inget proffs. Svetten ran, eller snarare forsade ner. Tillbaka till hostelet, duschade, sedan stack jag ner till stranden. Gick i en och en halv timme pa stranden till Byron Bays lookout, softade dar ett tag & sedan gick jag tillbaka hem genom stan. Lagade mat och sen softade jag pa rummet hela kvallen.

Jag namde tidigare mina "rummisar" Lat mig saga som sahar, jag blev en erfarenhet rikare av att dela rum med dem. (Bakgrundsfakta, alla roker weed, nastan alla iaf) Vi va 6 i rummet. 1 tysk som knappt kunde engelska, sjukt javla trevlig dock, han hade nog tagit 1 roka for mycket i sina dagar dock. 1 lokalare som va pa semester, 35 bast men 15 mentalt. Javligt trevlig men en aning weird ;P 1 grabb fran Schweiz som ocksa rokt lite for mycket men javlig schysst. 1 snubbe som jag inte snackade med men som va javligt ful;p samt "the man" himself. En 50 arig fd knarklangare som inte hade alla hemma. Han upprepade allting han sa 10 ganger, han gjorde konstiga rorelser hela tiden, typ tvangsryck - han va bara allmant weird. Men ocksa sjukt javla schysst. Lag och snackade i sakert 3 timmar med han pa lordagskvallen. Grabben hade stories att beratta, fyfan. Javligt kul att lyssna pa dock.

Gick till sangs ratt tidigt da jag skulle med halv nio bussen. Hade packat vaskan och gjort allting redo infor morgondagen nar jag far veta att det ar daylightsavings under natten och att man skall flytta fram klockan 1 timma - jag tackar gud for den informationen. Blev osaker pa hur det skulle bli med busstiden morgonen darpa. Efter en noggran check lyckades jag fa allting ratt. Ville inte garna dyka upp en timma for sent.

Men allting gick bra, steg upp tidigt, kakade en god frukost. Tog hostelbussen in till stan, bussen hade redan kommit sa kunde slanga in mina prylar direkt och ta en bra plats. Fick for ovrigt samma chauffis som glomt mig pa lunchstoppet xD Alla hade tydligen inte haft samma tur som jag och lyckats lista ut att det andrade till sommartid under natten. Haha, saknades 16 personer nar bussen lamnade stationen och styrde mot Surfers Paradise...

Coffs Harbour

Det blev totalt 3 riktigt softiga dagar (4 natter). Sa kan man sammanfatta vistelsen i Coffs Harbour. Gillade verkligen allting; javligt goa roomies, sjukt fint hostel och sjukt gott vader!

Kom dit relativt sent, framat sextiden pa kvallen. Hade som vanligt inte bokat nagonstans att bo... Lyckligtvis fanns dar en gubbe fran ett hostel som erbjod sang pa ett 4 1/2 stjarnigt hostel, for en okey penning. Bokade in 3 natter till att borja med, vilket senare forlangdes med annu 1.

Forsta tva dagarna tog jag det relativt lungt, mycket pa grund av att ansiktet borjade bli rott, for rott. Kakade gott, laste min bok, kollade film, snackade skit med folket pa hostlet, ni kanner till "softar" gargongen. Dag tva gjorde jag som sagt mitt fallskarmshopp. (vilket ni kan lasa om i foregande inlagg) samt gick en runda till stan.

Dag tre vaknade jag och kande ett surfing sug, ett rejalt sadant. Bokade en lektion och pos ner till stranden. Kom dit 30 minuter for tidigt sa snackade med ett redigt surfing-pro samt med instruktoren. Surfing lektionen va sadar, daliga vager. Mr.teacher sa dock att det inte finns alltfor mycket att anmarka pa min "resning" och jag agnade passet at att lara mig svanga, svart som faen. man ar sa sjuuukt trott efterat.

Efter surfningen sprang jag och kopte mig en skateboard. Det ar sa sjukt manga som bradar runt har i Australien. Lika bra att "give it a go" innan man blir for gammal, hehe. Broken legs, here I come...
Hade aven planer pa att boka dykningskurs har nere men angrade mig i sista sekund, tar det uppat carins, aven om det ar billigare har nere.

Mer att tillagga, nasta stopp kommer att bli Byron Bay. Planer: Lara mig sta pa min brada, sooooofta, dricka ol, chilla pa stranden och kanske hyr jag rentav en surfingbrada och forbattrar mina uber skills, we'll see.

Baaaaj

Fallskärmshoppning

Been there, done that ;)

Allting va javligt oplanerat, vaknade ratt sent, hade bestamt mig for att ta sovmorgon. Lag och laste min bok, kakade frukost och softade. Skulle egentligen bara ner till receptionen for att kolla vad det fanns for aktiviteter att gora i Coffs nar jag fastnade for en bild pa vaggen: skydive!

Det kandes bara sa javla ratt nar jag sag bilden, DET DAR VILL JAG OCKSA GORA!

Sa jag gick till receptionen for att checka hur mycket det skulle kosta samt hur lang ko det var. 2000:- skulle kalaset landa pa. Det fanns billigare alternativ men vafan, ska man hoppa, da ska man javla gora det ordentligt. Jag bokade varstinghoppet, 14 000 feat upp - 2 timmar senare :P Hann knappt fixa i ordning allting innan de kom och hamtade mig och korde mig till flygplatsen.

Val dar skrev jag pa lite papper och gick igenom lite sakerhetsrutiner. Snackade lite med piloten och med min instruktor. Allting kandes valdigt hastigt, sorry mum. Visades in i hangaren dar planet var parkerat. Hmm, forsta intrycket var; far vi ens plats i det lilla javla planet?

Pa med utrustning och sedan klamde vi oss in, ingen atervando...

Jag tror att de tog 30 minuter innan vi var uppe en bit over 14 000 feat. Under nagon minut undrade jag ens om det gick att komma sa hogt med detta planet, det svajjade hit och dit.

Nervositeten hade hallits i bra schak fram tills nu, men nar allting borjade torna upp sig under planet borjade jag bli nervos, riktigt nervos. Jag forsokte se ratt cool ut men det anda jag funderade over var varfor i helvete jag gjort detta, samt jag angrade skarpt att jag inte pissat en sista gang, hehe.

Plotsligt borjar piloten skrika ut en javla massa siffror och under en brakdels sekund har dorren hunnit flyga upp. Allting har hitills gatt bra, men, benen. Dem ska ju ut genom dorren, vilket inte ar det lattaste. Dorren ar helt enkelt for liten :P Efter ett par sekunders kranglande sitter jag dock i ratt position. Ser ut - "Fyfan i helvetes javlar fan, aldrig att jag hoppar harifran..."

Men sa plotsligt ar jag dar, ute i luften. Utan knuffen fran min instruktor vet jag inte om jag hade gjort det tbh. Men hoppat har jag och faller gor vi. Det ar over 1 minuts fritt fall innan fallskarmen vacklas ut. Under tiden hinner flertalet kanslor passera: nervositet, en smula radsla, panik och sen bara den mest underbara kansla vilket jag inte kan satta namn pa. Vi snurrar runt som bara den, instruktoren har bestamt sig for att ge mig ett helvete:P - Men vilket helvete, fyfan va underbart. Efter att alla kanslor lagt sig borjar man njuta, suga in utsikten, kanslan i magen, allting ar rena paradiset.

Jag tror att fallskarmen vacklades ut pa ungefar 7000 feat (osaker). Da tror man kanske att det hela ar over, det ar det inte. Allting ar sa fruktansvar vackert, solnedgang och pa vag mot en "beach-landing". Men sa plotsligt borjar fallskarmsfanet svajja nagot utav bara fan och aterigen ar dett fritt fall ett par meter. Mr.Instructor har namligen ingen storre lust att kika pa utsikten ;)

Efter ett par minuter i fallskarmen (ibland fritt fall) sa narmar vi oss stranden. Inte nog med att det ar solnedgang utan dessutom far  man landa pa beachen, cleant ;) Det ar en hel del folk som star och tittar pa solnedgangen, som aven far se Mr.V goes pro skydiving - agda.

Kanslan efterat. Adrenalinet som pumpar, sma skakiga kycklingben, "jaggjordedet"-kanslan, UNDERBART! Dags att ladda infor bungee-jump hoppet nu, we'll see how that goes ;)

Feeling far bli ett avslutandets ord,

Feeling!

Port Macquaire

Sa lite tid, sa mycket att beratta. Let's give it a go tho;

Jag anlande som sagt till Port Macquaire for exakt en vecka sedan. Ankomsten kunde val ha gatt smidigare men men :P Enligt min kalla bor det ungefar 45 000 har i Port Macquaire, en liten stad alltsa. Hade val egentligen bara tankt stanna har 3 natter, men stallet ar bara sa javla underbart. Ozzie Pozzie Backpackers, det ar dar jag haller till. Stallet ar egentligen javligt litet men det rymmer anda uppemot 50 personer. Under veckodagarna har det inte varit med an 15 personer har pa en gang, medans det under helgen har varit fullt hus.

Port Macquaire ar verkligen en superclean stad (va pa vag att skriva "mysig" men det lat for bogigt) Underbara strander & underbar natur. I borjan av vistelsen har spanade jag mest in stallet, stan, var man handlar osv. Nu fram emot slutet har jag besokt regnskogen som visade sig vara en helt vanlig Aussie skog :P, koalasjukhuset(underbart!), jag har surfat, varit pa stranden och solat - helt enkelt haft semester. Pa kvallarna samlas alla pa "gardsplan" for att kaka, dricka ol, spela spel, beratta om dagen, platser varda att besoka mm.

I Sydney kan man verkligen ha kallat mig for en turist, jag gjorde alla "turist-prylar", men har, har ar jag en backpacker. Har efter en vecka bestamt att jag maste verkligen rora mig vidare, egentligen vill hade jag velat stanna har i ett par dagar till, men tiden ar emot mig.

Vadret har varit underligt, haft en molning dag, 2 dagar nar det varit sandstorm:P och 4 dagar har varit kanonvader. Det gar at solkram, det vill jag lova. Har dock efter all forskitighet lyckats branna mig en aning i ansiktet, inte riktigt kraftfarg annu men i'd better me careful from now on. Tempen ligger pa ungefar 25-30 grader men det kanns fan sa mycket varmare, svetten pissar fran en, borjar undra hur jag ska overleva resten av resan da det bara blir varmare ju hogre upp jag kommer.

Skall snart laga min sista maltid, spaghetti och lovbiff. Om ni laser riktigt noga kan ni se att jag ska LAGA maten, har slutat med microwaved skit - blir ganska dyrt i langden, hehe. Just nu pendlar jag mellan 4 ratter, pizza (pizza huts), spaghetti & kottfarsas, spaghetti och lovbiff samt nudlar xD

Egentligen borde jag sta och tillreda min fisk nu, eller ja, det blev ju ingen fisk - det blev inte ens nagot djupshavsfiske. De ringde igar och sa att det var for blasigt, fawk. Far helt enkelt ta och gora det narmre Carins.

Nasta stopp blir Coffs H~ Stannar troligen bara dar i 3 natter. Maste speeda upp lite. Sen blir det Byron Bay i 5 natter, Surfers Paradise i typ 3 - that's the plan atleast.

No more time for blogging now, gotta cook something and say goodbye to my mates before the buss leaves. Har traffat nagra riktigt goa polare som tyvarr redan har akt, kanns lika pissigt varje gang. "Nice to meet ya, travel safe" and that's it. Won't see those again :( Men men, man moter nya hela tiden.

"Kraftan" waves goodbye.

"Ojda"

Jag skulle inte precis kalla mig sjalv for en bokslukare men faktum aterstar, jag har kampat mig igenom en hel del bocker av olika karaktar. Det jag alskar med en bok ar nar man sugs in i den. Vissa bocker "fortrollar" en helt enkelt, man kan bara inte slappa den. Man maste bara lasa vidare!

Mandag morgon, klockan ringer kvart over fem. Allting ar redan packat och klart, bara lite smafix som aterstar. Kakar en stabil frukost och checkar ut - forflyttningsdags. Kommer ner till stationen efter 30 minuters gang, ar dar nastan forst, skont. On the buss och off we go - Port Maquaire, here I come!

Allting flyter pa. Har under natten lyckats lista ut hur jag ska losa mitt pokemon problem sa humoret ar pa topp, if you know what I mean. For att inte tala om naturen och pa vissa stallen bjods det aven pa underbar utsikt. Klockan halv tolv var det dags for lunchstopp pa 35 minuter, om resan hitills hade gatt precis enligt planerna skulle detta stoppen andra pa det...

Jag var egentligen inte hungrig, bara sugen att tugga pa nagot. Dessutom behovde jag stracka pa benen och fa lite frisk luft. Sprang in till supermarketen och kopte en cola, ett mars och en smarrig glass. Satte mig pa en bank i solen, bara 5 meter fran bussen. Vet inte varfor jag gjort det, men tydligen hade jag tagit med mig vaskan ut fran bussen. I vaskan lag den, boken... Pluggade in musiken och borjade lasningen. Anda som forstorde detta perfekt lasogonblick var busschaufforens pipiga javla rost. Skar igenom musiken aven pa hogsta volym...

Hmmm, ett fangslange kapitel. Plotsligt var jag dar, inne i bokens fortrollning. Hade aven lyckats trolla bort chaufforens genomtrangande rost, skont. Efter ett kapitels lasning packade jag ner boken och I-poden i vaskan och vander mig om;

Ojda, var fan ar bussen?

Sakta gar det upp for mig varfor busschaufforens rost plotsligt varit borta: VAR FAN AR BUSSEN??
Snabb titt pa klockan, helvetesjavlaskit, den gick for 10 minuter sedan - (PANIK, vafan gor jag nu?)

Tar mig samman och borjar aterigen tanka resoneligt. Hur loser jag problemet?

Lyckas hitta ett telefonnummer till greyhound, bussbolaget, som jag ringer. Det tar tid innan de svar, tid jag inte har. Efter 10 minuter far jag kontakt med en tjej som var javligt hjalpsam. Tyvarr kunde bussen inte langre vanda utan jag skulle behova vanta tills nasta anlande, mer detaljer skulle komma inom ett par minuter.

Dar star jag pa ett litet javla hak, lamnad, ensam. Vaskfanet ar pa vag till Brisbane, flera timmar fran Port Maquaire, dit jag ska. Optimiskarna tankarna borjar ta vid; nasta buss ar val bara tva kanske tre timmar bort, & de lamnar sakert vaskan i Port Maquaire sa jag bara kan hamta upp den nar jag anlander.

Samtal fran Grehound, besked - Antligen. Dock ar beskedet inte precis vad jag hoppats pa/ tankt mig. Nasta buss anlander inte forrens om 11 timmar, Fawk! Bara att kopa laget, de ska iaf lamna min vaska i Port Maquaire sa jag ska bara ringa ett telefonnummer och sedan kan jag hamta upp den nar jag anlander.

Jag tittar mig omkring, en supermarket och ett javla lunchhak, 11 timmar - fan! Sedan fran ingenstans kommer nasta bedrovelse, regn! Jag smiter in pa lunchhaket och bestaller in en fet macka. Hungerproblemet avklarat.

Drar fram gameboyet, men det drojjer inte alltfor lange innan jag varvar skiten, fan. Boken, raddaren i noden! Laser lite, nar regnet upphort spanar jag in omradet, inte mycket att se, tillbaka till lasandet. Personalen pa stallet var iaf sjukt hyggliga och bjod pa kaffe och muffins :) Kakade aven en god kycklingmaltid dar.

Efter en evighets langtan kommer jag antligen pa bussen och nu aterstar det bara tva och en halv timmes bussresa. Jag ar sa javla trott att jag haller pa att do nar jag stiger pa bussen. Jag forsoker smavila men ar radd att oturen skall halla i sig och att jag somnar och missar hallplatsen. Dessutom ar vagen dit sjukt dalig och flera ganger trodde jag att detta skulle bli min sista bussresa nagonsin sa som busschaffisen korde. Dessutom blev jag aksjuk och trodde jag skulle spy under hela farden.

Jag lyckas overleva resan och val framme i Port Maquaire kanns allt plotsligt mycket battre. Men gud tycks inte var fardig med min bestraffning... Forsoker under 30 minuter far tag pa nagon i greyhounds personal som skall ge mig vaskan. Inget svar. Jag borjar bli atalig men bestammer mig for att vanta en kvar till innan jag fixar mig ett javla hostel for att sova. Inget svar under dem 15 minuterna heller, FAN I HELVETES JAVLAR SKIT!

Trott, hungrig, forbannad. "Aja, skitsamma, loser vaskproblemet imorgon, dags att hitta ett sovstalle." I TVA JAVLA TIMMAR forsoker jag hitta ett hostel att sova pa. Antingen ar det fullt, inget svar eller ingen att kontakta. Tills slut hittar jag ett motel, 660 kronor natten, hmm, no thanks, aye? Letar vidare, men hittar inget, ar precis pa vag att ge upp och ta in pa motelet for 660 kronor nar jag hittar ett telefonnummer till Ozzie Pozzie Packpackers, ringer, de svarar! Tar lite tid innan han lyckas vaska fram ett rum till mig och plotsligt ar allting ordnat, allt utom vaskan forstas.

Dagen darpa vaknar jag inte forrens vid ett tiden, utvilad iaf. Ringer till bussbolaget for att checka vartfan min vaska ar, det visar sig att den har akt med hela vagen till Brisbane och inte kan vara i Port Maquaire tidigast nasta morgon, klockan halv fem.

Vaskan hamtades iaf upp igar natt och nu leker livet igen. Stannar i Port Maquaire i ungefar en vecka innan jag drar vidare. Uppdaterar lite senare i veckan om min vistelese har!

Kan man sammanfatta detta lilla extra aventyr med fyra ord, hmm, jo, jag tror man kan det.

"OJDA"

Uppdatering - EN LORDAG KVALL?!?!

Yes, it's true. Va tvungen att skriva ut mitt resebevis. Lamnar namligen Sydney pa mandag och aker till en liten stad, Port Maquaire. Bussen lamnar stationen 07.00 pa morgonen och anlander ungefar 7 timmar senare. Det lilla jag last om staden verkar positivt sa ser verkligen fram emot det, aven om det kanns trakigt att behova lamna underbara Sydney och mina room-mates. Har tagit ungefar 150 foton, varav 90% ar skit - Jag suger verkligen pa att fotografera. Skulle laddat upp nagra nu men glomde kameran pa rummet, far fixa det senare i veckan.

Hmm, jag onskar att folk kunde se vad jag ater. Lat mig saga sahar, jag ar dalig pa att laga mat och javligt lat. Har iaf slutat kora pa mc donalds stuket och borjat ga till en skitbilliga affar vilket jag besoker varje dag for att inhandla dagens kost. Sitter for ovrigt med en "varm 10 minuter i mickron" spaghetti bredvid mig nu i skrivandets stund...

Har haft kanon vader tva dagar i strack nu, testat solat lite, men ar sa in i helvetes radd att jag ska branna mig. Har fatt lite farg i ansiktet, men har knappt blivit rod alls. Har nog blivit immun mot solen pa nagot konsitgt vanster sa imorgon kor jag utan solkram, eller? ;)

Annat, helt ointressant vetande ar att mina red panties gor succe har nere i Sydney, det finns sjukt mycket uteliggare i stan, igar, under en nattlig promenad traskade jag rakt in i uteliggarnas sovsal. Sovsal och sovsal, plats pa trotoaren ar nog ett lampligare ord. Gatan jag bor pa finns det sjukt manga pa, kul att spana ut genom fonstret, ar som att sitta och titta pa djuren i ett zoo. Lite elak parallel kanske :P

Eftersom att jag numera fatt hela 2! forfragningar hur det gar pa pokemon kan jag meddela att jag har tagit 6/8 badges men har kort fast da jag inte kan minnas hur man far tag pa Strength HM. Blir det lungt ikvall ska jag nog losa det problemet iaf.

Nu ska jag dra och varma min spaghetti, imorgon ska jag nog bara chilla. Kanske hanga med mina irlandska vanner till stranden. We'll see. Hoppas ni har det gott dar hemma, kul att sa manga hor av sig via mail och slanger in ett inlagg pa bloggen.